Elektronika

Możemy spojrzeć pod maskę

 

Podstawą działania mechaniki współczesnych samochodów są różnego rodzaju podzespoły elektroniczne. Najczęstszą przyczyną awarii współczesnych samochodów są właśnie awarie elektroniki bardzo często uniemożliwiające użytkowanie pojazdu. Aby prawidłowo zdiagnozować problem niezbędne są urządzenia diagnostyczne, które przez złącze diagnostyczne popularnie zwane OBDII pozwolą dowiedzieć się istoty problemu, odczytać aktualne parametry i zminimalizują koszty naprawy. Niestety producenci samochodów dalecy są od unifikacji elektroniki. Wręcz przeciwnie, nawet w obrębie jednej marki zmienia się oprogramowanie w kolejnych generacjach modeli czy sposobach sterowania. Takie rozwiązania powodują, że nie ma jednego wybitnego testera diagnostycznego i należy posiadać kilka uzupełniających się urządzeń. Dlatego u nas w firmie możemy zdiagnozować Twój samochód przy pomocy urządzenia firmy Delphi lub Hella Gutmann. W celu bardziej skomplikowanych ingerencji w oprogramowanie sterownika fabrycznego dysponujemy urządzeniami firmy ALIENTECH. Urządzenia KESS i KTAG umożliwiają kompleksową zmianę oprogramowania sterownika silnika w tym włączanie i wyłączanie poszczególnych podzespołów między innym DPF czy EGR. Sterownik nie będzie widział tych urządzeń tak jakby samochód nie był nigdy w nie wyposażony.

Dość powszechne ostatnio DPF/FAP czyli filtry cząstek stałych równie powszechnie powodują problemy z ich działaniem. Główny i powszechny problem to blokowanie się filtra cząsteczkami, które miał zatrzymywać. Producenci samochodów przewidzieli procedurę oczyszczania tego urządzenia przez wypalanie, zwiększenie temperatury w filtrze przez fabryczny sterownik silnika (realizowane jest to różnymi sposobami). Niestety często ze względu na warunki eksploatacji procedura ta nie jest wykonywana aż do momentu zablokowania filtra cząsteczkami i zapalenia się kontrolki informującej o zablokowaniu filtra a dodatkowo często do przejścia sterownika silnika w tryb awaryjny lub wręcz unieruchomienia pojazdu. Oferujemy w tym zakresie kompleksowe działania począwszy od przeprowadzania serwisowej procedury wypalania filtra, poprzez czyszczenie mechaniczne i chemiczne, aż do usunięcia fizycznego i programowego filtra w skrajnych przypadkach.

Zawór EGR obecny jest praktycznie w każdym samochodzie. W znacznej części z nich nie jest to urządzenie działające 0-1. Sterownik silnika mierzy ich otwarcie lub mierzy przepływ spalin przez zawór EGR. W związku z warunkami pracy zaworu EGR często dochodzi do ograniczania jego działania lub wręcz blokowania co oczywiście skutkuje interwencją sterownika silnika i wprowadzeniem trybu awaryjnego oraz zapaleniem kontrolki CHECK. Dodatkowo wielu użytkowników pojazdów wyposażonych w EGR spotkało się z silnym zabrudzeniem kolektora dolotowego wręcz do blokowania kanałów dolotowych. Wyczyszczenie kolektora powiązanego jest z jego demontażem a mimo to często nie udaje się tego zrobić idealnie. W starych systemach można było zablokować zawór EGR mechanicznie. Obecnie rozwiązaniem jest uciążliwe czyszczenie EGR i dolotu lub wyłącznie z programu sterownika zaworu EGR. Posiadamy urządzenia dzięki którym możemy rozwiązać i ten problem.

To tylko wybrane przykłady. Jeśli macie Państwo problem ze swoim pojazdem zapraszamy do naszej firmy.